Wat is online marketing?

Foto van auteur

By mncn

Marketing heeft als doel om producten en/ of diensten bij jouw doelgroep bekend te maken met als einddoel om hen jouw product en/ of dienst te laten aanschaffen. Maar in hoeverre verschilt online marketing van gewone marketing?

Online marketing definitie

Online marketing is het promoten van producten en/ of diensten aan jouw doelgroep via het internet.

Online marketing verschilt dus niet van gewone marketing, het enige verschil is dat de marketing via het internet gedaan wordt.

Verschillende soorten online marketing

Online marketing kun je in 2 hoofdgroepen onderverdelen:

  • Pull marketing
  • Push marketing

Het verschillen tussen deze 2 vormen van marketing is de manier waarop producten en/ of diensten aan de doelgroep aangeboden worden.

Pull marketing

Bij pull marketing vraagt de klant zelf om het product en/ of dienst. Online kun je denken aan SEO (zoekmachine optimalisatie), Google Ads of Pinterest. Met pull marketing gaat de doelgroep zelf op zoek.

Push marketing

Bij push marketing “duw je het product”, je brengt ongevraagd het product of dienst onder de aandacht van jouw doelgroep. Online kun je denken aan social media en advertenties op websites. Je bent rustig aan het scrollen op Instagram of Facebook en krijgt ongevraagd een advertentie van een bedrijf te zien.

Voorbeeld van online marketing

Bij online marketing zijn er veel verschillende vormen die je kunt gebruiken. Hieronder vind je een opsomming van de bekendste en meest gebruikte online marketing kanalen:

  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • Google Ads
  • Social Media
  • Pinterest
  • E-mail marketing
  • Advertorials
  • Content marketing

SEO (zoekmachine optimalisatie)

TEKST

Google Ads

TEKST

Social Media

TEKST

Pinterest

TEKST

E-mail marketing

TEKST

Advertorials

TEKST

Content marketing

TEKST

Online marketing voor bedrijven

TEKST