Marketing heeft als doel om producten en/ of diensten bij jouw doelgroep bekend te maken met als einddoel om hen jouw product en/ of dienst te laten aanschaffen. Maar in hoeverre verschilt online marketing van gewone marketing?
Online marketing definitie
Online marketing is het promoten van producten en/ of diensten aan jouw doelgroep via het internet.
Online marketing verschilt dus niet van gewone marketing, het enige verschil is dat de marketing via het internet gedaan wordt.
Verschillende soorten online marketing
Online marketing kun je in 2 hoofdgroepen onderverdelen:
- Pull marketing
- Push marketing
Het verschillen tussen deze 2 vormen van marketing is de manier waarop producten en/ of diensten aan de doelgroep aangeboden worden.
Pull marketing
Bij pull marketing vraagt de klant zelf om het product en/ of dienst. Online kun je denken aan SEO (zoekmachine optimalisatie), Google Ads of Pinterest. Met pull marketing gaat de doelgroep zelf op zoek.
Push marketing
Bij push marketing “duw je het product”, je brengt ongevraagd het product of dienst onder de aandacht van jouw doelgroep. Online kun je denken aan social media en advertenties op websites. Je bent rustig aan het scrollen op Instagram of Facebook en krijgt ongevraagd een advertentie van een bedrijf te zien.
Voorbeeld van online marketing
Bij online marketing zijn er veel verschillende vormen die je kunt gebruiken. Hieronder vind je een opsomming van de bekendste en meest gebruikte online marketing kanalen:
- SEO (zoekmachine optimalisatie)
- Google Ads
- Social Media
- E-mail marketing
- Advertorials
- Content marketing
SEO (zoekmachine optimalisatie)
TEKST
Google Ads
TEKST
Social Media
TEKST
TEKST
E-mail marketing
TEKST
Advertorials
TEKST
Content marketing
TEKST
Online marketing voor bedrijven
TEKST